FOMO

האם אתם סובלים מ FOMO ?

· האם אתם מתעוררים משינה והדבר הראשון או השני שאתם עושים זה לבדוק "מה קורה?" בסמארטפון?

· האם אתם חייבים "להציץ" במכשיר הסמראטפון כל כמה דקות גם אם אתם בשיחה פנים מול פנים עם מישהו או במפגש חברתי?

· האם אתם בודקים "הודעות חדשות" בזמן שאתם צופים בסרט בקולנוע? בעמידה ברמזור אדום או חלילה בזמן נהיגה???

כנראה שאתם סובלים מ

FOMO : Fear of Missing Out = חרדת החמצה

חרדת החמצה היא הפחד לפספס משהו. זוהי חרדה חברתית שהייתה קיימת מאז ומתמיד אך התגברה רבות בעידן הטכנולוגי המתפתח בעיקר ברשתות החברתיות (פייסבוק, אינסטגרם וכו') ובמערכות תקשורת של מסרים מיידים (וואטסאפ, מסנג'ר וכו').

בני אדם נוטים לחרדה ולדאגה כאשר הם חשים מנותקים מהתרחשויות, שיחות וחוויות שחווים מכרים ממעגלים חברתיים שונים (משפחה קרובה ורחוקה, חברים קרובים ורחוקים, חברים לעבודה וכו'). אחד מן ההסברים לדיווח על נטייה להתמכרות לרשתות חברתיות הינו החשש מהחמצה של מידע חברתי. כמו כן, ישנה זיקה בין בדידות, שעמום ומצב רוח ירוד, לבין שימוש גובר במדיה חברתית ורמות גבוהות של חרדת החמצה.

דרכי התמודדות עם FOMO:

ראשית הכירו בכך שיש לכם בעיה – המקור המרכזי והחיוני ביותר לפתרונה של הבעיה הינה ההכרה בעצם קיומה של הבעיה. הכירו את הנזק שהיא גורמת לכם: פוביית ה- FOMO גורמת לכם באופן חרדתי לרצות את הדבר הבא היא פוגעת ביכולת שלכם לחיות חיים יותר מאושרים. תנו לעצמכם ליהנות מהסמארטפון והאפליקציות המרובות כולל הרשתות החברתיות אך אל תכנעו למהפכה התרבותית הכפויה והטורדנית שהיא מביאה איתה.

צמצום החשיפה באופן  הדרגתי–  בכל פעם שאתם נכנסים לאיזושהי אפליקציה בסמארטפון, תרשמו את השעה המדויקת בתזכיר/יומן רשומות במכשיר. בכל פעם שאתם מתעדים נסו להאריך את ההפוגות בין שימוש לשימוש בדקה נוספת, לדוגמה: אם הזמן שחלף הינו עשר דקות, זכרו שבפעם הבאה הזמן שיחלוף צריך להיות לפחות 11 דקות.  חזרו על כך בהדרגה ולעולם אל תצמצמו את הזמן שחלף עד שתגיעו למצב שאתם בודקים שש פעמים ביום מקסימום. התייחסו לכך כאל משחק מאתגר ותיהנו מכך.

החליפו מפגשים דיגיטליים בפגישות פנים-אל-פנים – השתדלו להיפגש עם אדם אחד ביום לפחות. פרגנו לו במקום לעשות לו עוד לייק בסמארטפון. יש לזכור כי התוכן באינטרנט יוצר עבורכם אשליה של מציאות שאינה קיימת. המציאות האמיתית הינה בקשר אנושי ובמערכות יחסים עם ערך ומשמעו. בכל זמן המפגש יש להימנע מכניסה לרשתות חברתיות.

בהיבט של NLP על התופעה, ניתן להיגמל מהתמכרות זאת ע"י הבנת הכוונה החיובית העליונה (מדוע זה טוב בשבילי להיות מכור יותר מכוונות אחרות טובות שלי), ועל איזה צורך פנימי עונה ההתמכרות הנ"ל. כפי שקורה בכל מקרה של התמכרות (לאלכוהול, סמים, מתוקים,מסכים וכו') ניתן לטפל בFOMO באמצעות מספר מפגשים בודדים עם מאמן NLP מוסמך.

זיכרו – גם אם זה חשוב זה תמיד יחכה לכם עד לפעם הבאה שתכנסו לבדוק.

 

כתב: אלון סלמה מאסטר טריינר NLP ,מרצה ומנחה בכיר.