שחרור מכעסים

שחרור מכעסים

כמה פעמים קרה לך שכעסת על מישהו, שצעקת עליו ואפילו קיללת?
כמה פעמים הצטערת על כך במיוחד כשנודע לך שדווקא אתה זה שטעה?
או שהצטערת כי נודע לך שאותו אדם עליו כעסת הוא בעצם לא הבין אותך נכון?
כיצד ניתן למנוע או להתמודד עם כעס? מה מציע לנו עולם הNLP בנושא?

עולם הNLP נותן לנו 14 הנחות יסוד על מנת לשפר את התקשורת הפנימית והחיצונית (בינאישית).

אנשים שלומדים NLP עוברים שינוי בתפיסת עולם בזכות למידת והטמעת הנחות היסוד.

במאמר הזה אשתמש ב3 הנחות יסוד בסיסיות על מנת לעזור לכם לשחרר כעסים.

הנחת יסוד הראשונה בעולם הNLP הינה "המפה אינה השטח", 

בדיוק כפי שאתה רואה מפה והיא רק שרטוט של המציאות ואינה כוללת את כל השטח הפיזי האמיתי בעולם. לכן, כשאתה מסתכל על אדם מולך, אתה רואה את השרטוט של האדם כפי שמופיע במוחך ולא באמת את כל עולמו האמיתי.

אין לך יכולת לדעת את עולמו הנפשי המלא ועולמו הפיזי המלא. אתה רואה רק את התמונה הדו-מיימדית של האדם.

לכן, כשחסרים לך כל כך הרבה פרטים על מנת לראות את האדם במלואו, אינך יכול להבין את כוונתו והתנהגותו ומכאן שאין ביכולתך על סמך מעט הנתונים לכעוס על תגובתו/התנהגותו.

דוגמה: לבקש עזרה מחבר בהעברת דירה ולקבל סירוב, יכול לגרום לך לכעס על החבר הכפוי טובה. אך אם נדע שבעולמו הפנימי קיימת מניעה בשל הקושי שלו להתמודד עם מעברי דירה עוד מילדות בשל "סיבה נפשית מוצדקת"  נוכל להבין אותו יותר ולהתמודד עם סירובו ללא כעס. העיקרון כאן אינו לדעת את נבכי נפשו של חברך אלא להבין שיכולה להיות סיבה שאינך יודע ולכן אינך יכול לכעוס עליו.

הנחת יסוד נוספת שמתחברת בנושא זה הינה: מאחורי כל התנהגות קיימת כוונה חיובית עבור האדם עצמו.

ברגע שנבין שבני אדם רוצים תמיד בטובתם האישית, מתוך רצון אמיתי להימנע מכאב ואף או על מנת להגיע למצב של עונג,  נוכל בכל רגע נתון לנסות ולשאול את עצמנו "מה הכוונה החיובית של האדם הזה כלפי עצמו שגרמה לו להתנהג כך?" ברגע שנחשוב על זה נוכל להיות סלחנים ופחות לכעוס ולהתעצבן.

דוגמה: אם נחזור לחבר שאינו עוזר לך בהעברת הדירה, וננסה לחשוב שבעצם יש לו מניעה לעזור בשל סיבה נפשית שאינו משתף, ואי העזרה שלו בעצם שומרת עליו מהתמודדות בלתי רצויה עם משהו מעברו וזו הכוונה החיובית הטובה עבורו, נוכל פשוט שלא לכעוס עליו.

הנחת היסוד השלישית שיכולה לתרום לנו בנושא זה הינה " משמעות התקשורת היא בתגובה שמתקבלת".

אחריות על המסר היא של מעביר המסר ולא מקבל המסר. אדם מקבל פידבק על אמירתו או התנהגותו בהתאם לאיך שהצד השני קיבל זאת.

במידה ואתה חש כעס על התגובה שקיבלת מהצד השני, הדבר בראשון שאתה חייב לעשות זה לשאול את עצמך, "כיצד יכולתי להעביר את המסר אחרת כך שהייתי מקבל תגובה יותר רצויה?"

כמה פעמים קרה לך שאמרת למישהו משהו והוא חשב שהתכוונת למשהו אחר והוא כעס? בדיוק בשל כך האחריות שלך הינה בהעברת המסר. תחשוב פעמיים לפני שיש לך מסר לא פשוט להעביר לצד השני, כיצד תוכל להעביר אותו על מנת שיתקבל הכי טוב ונעים בצד השני.

לסיכום,

אם נזכור שאין לנו מספיק מידע מדוע אדם התנהג באופן מסוים ויש ביכולתנו להבין שהוא מתנהג כך מתוך כוונה חיובית לעצמו. ונזכור שאנחנו אחראים על התקשורת בעצם כך שאנחנו אחרים על המסר המתקבל בצד השני.

המנחים בתחום NLP שעוסקים בתקשורת בין אישית, עוזרים למתאמנים רבים להתאמן על תקשורת טובה, אפקטיבית ויעילה. זאת מאחר והתקשורת הינה המיומנות החברתית החשובה ביותר. האדם הינו יצור חברתי ושייך לחברה כשם שהחברה שייכת לו.

בעזרת הנחות יסוד אלו, נוכל להיות יותר נבונים ויותר רגועים כלפי הסביבה וכך נצליח להשתחרר מכעסים.

כתב: אלון סלמה מאסטר טריינר NLP ,מרצה ומנחה בכיר.

אלון סלמה NLP